15 stycznia 2021

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy – podsumowanie roku 2020

Na rynku dostępny jest już raport Koszyk Zakupowy Grudzień 2020, który podsumowuje zarówno ostatni miesiąc zakupowy, jak i cały miniony rok.

Jak w wyjątkowym roku naznaczonym pandemią Covid-19 kształtowały się ceny koszyka zakupowego? Gdzie można było kupić najtaniej, a gdzie wydalibyśmy najwięcej? Czy dominacja e-commerce i zakupy w sieci były rzeczywiście najkorzystniejsze dla portfela konsumenta? Raport przynosi odpowiedzi na te i wiele innych pytań.

Zapraszamy do dalszej lektury!

Grudzień w handlu
Ostatni miesiąc w roku tradycyjnie zdominowały przedświąteczne akcje prosprzedażowe i wzmożona komunikacja produktowa firm – zarówno w kanale tradycyjnym, jak i online. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie – grudzień był kolejnym miesiącem, w którym zakupy w sieci tradycyjnej okazały się najkorzystniejsze cenowo. Średnia wartość koszyka zakupowego w tym kanale kształtowała się na poziomie 221,88 zł, a w najdroższym e-commerce – za analogiczny koszyk musielibyśmy zapłacić 255,52 zł, czyli o ponad 15% więcej względem średniej sumy koszyka kanału tradycyjnego.

Gdzie można było kupić najtaniej?
Szczegółowa analiza koszyków zakupowych w grudniu wyraźnie wskazała na najkorzystniejszą cenowo ofertę w sklepach sieci Auchan – tam za zakupy zapłaciliśmy 204,02 zł. Najdroższe były zakupy w sieci z wynikiem aż 255,52 zł, a biorąc pod uwagę kanał tradycyjny – najwyżej uplasowała się sieć Selgros z koszykiem o wartości 233,97 zł, co stanowi różnicę 29,95 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem w kanale offline.

Rok strategicznych zmian
Raport Koszyk Zakupowy Grudzień 2020 przynosi również szczegółową analizę polityki cenowej sieci w kanałach tradycyjnych i online w ujęciu rocznym. Wyjątkowo trudny dla branży handlowej rok 2020 i liczne obostrzenia związane z pandemią, znalazły swoje wyraźne odbicie zarówno w strategiach sprzedażowych sieci, jak i modelach zakupowych konsumentów.

Zaobserwowaliśmy, że w miesiącach, w których pojawiały się ograniczenia powiązane z pandemią w Polsce, ceny w e-grocery wzrastały i utrzymywały się znacząco powyżej średniej.

Patrząc z perspektywy minionych 12 miesięcy, w skali całego roku zazwyczaj najtańsza była sieć Auchan, z kolei najwięcej w każdym miesiącu płaciliśmy w e-grocery.

Największy przyrost wartości koszyka zakupowego w zakupach online odnotowaliśmy w kwietniu 2020 r., kiedy to nasilały się obostrzenia i trwała narodowa kwarantanna – o 13,76 zł powyżej średniej (+5,27%), z kolei największy spadek cen zauważalny był w czerwcu – o 11,90 zł poniżej średniej (-4,56%). W przypadku zakupów w sieciach tradycyjnych wzrost cenowy widoczny jest w maju – na wykresie o 7,57 zł powyżej średniej (+3,32%), natomiast spadek w listopadzie – o 8,57 zł poniżej średniej (-3,76 %).

Co za nami – co przed nami? Rok pełen wyzwań.
Za nami rok ekstremalny, który wszystkie sieci handlowe, zarówno w kanale offline, jak i online, wystawił na wyjątkową próbę. Sieci musiały reagować bardzo dynamicznie, wiele biznesów przeszło prawdziwą transformację cyfrową, a e-commerce musiało przygotować się na realizację niespotykanej dotąd ilości zamówień. – podkreśla Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Rynek się zmienił, a najbliższe 12 miesięcy pokaże, które trendy staną się normą. Z pewnością transformacji cyfrowej nie da się zatrzymać. Jak na innowacje w 2021 roku reagować będą sieci tradycyjne? Przekonamy się wkrótce i z uwagą będziemy śledzić wszelkie zmiany w branży. Analizy i wnioski przekazywać będziemy Państwu w kolejnych raportach, do zapoznania się z którymi zapraszam Państwa już teraz.

Wszystkich zainteresowanych, zapraszamy także do naszego podsumowania minionego roku w ostatnim artykule: Podsumowanie roku 2020 w handlu.