18 listopada 2019

Październikowe badanie cen koszyka zakupowego ASM SFA

ASM Sales Force Agency przedstawia ósmy raport porównawczy przykładowego koszyka zakupowego Polaków. Zgodnie z dotychczasową metodologią, ASM SFA przeanalizowało ceny podstawowych produktów FMCG, m.in. mleka, parówek, dżemu, pasty do zębów itp. w stacjonarnych i wirtualnych kanałach sprzedaży oraz w tzw. hybrydach (czyli sieciach sprzedających zarówno w sklepach, jak i online).

W październiku ponownie najdroższym kanałem sprzedaży okazało się e-grocery (262,68 zł za koszyk zakupiony online), o ponad 12 zł przewyższające cenowo najdroższy sklep stacjonarny – Makro sieci cash&carry (240,27 zł) i aż o 48,8 zł najtańszy w tym miesiącu Auchan. Ceny w kanałach sprzedaży online, aż o 12,5% przewyższały ceny pozostałych kanałów sprzedaży. Carrefour, sieć najtańsza miesiąc temu, tym razem okazała się czwartym najdroższym sklepem (pomijając e-grocery) – koszyk zakupiony tutaj był w październiku o 20 zł droższy niż we wrześniu. Nadal rosną też ceny w Lidlu – do sierpnia najstabilniejszym pod względem cenowym sklepie (co miesiąc w okolicach średniej wartości badanego koszyka): we wrześniu był trzecim najdroższym kanałem sprzedaży stacjonarnej, a w październiku uplasował się na miejscu drugim, tuż za najdroższym wśród sklepów stacjonarnych Makro, o 3,5 zł przekraczając wartość uśrednionego koszyka zakupowego.

Ogółem rozkład cen w październiku był analogiczny do wrześniowego: najdrożej kupowaliśmy online, zaś w sklepach stacjonarnych ceny za zestaw tych samych produktów były aż o 34 zł niższe. Najmniej ponownie zapłaciliśmy w sklepach hybrydowych (o kolejne 4 zł mniej). Przy tym w zestawieniu różnych kanałów sprzedaży różnice cen tych samych kategorii produktowych mogą być znaczące. Okazuje się, że szczególnie produkty takie jak słodycze czy alkohol można nabyć nawet z ponad 30 procentową różnicą w cenach. Np. kupując słodycze w kanale e-grocery zapłacilibyśmy w październiku o 30 proc. drożej niż w sklepie stacjonarnym Tesco, a za alkohol aż 35 proc. więcej niż w hurtowni Selgros.

– Na chwilę obecną nie możemy mówić ani o stałym wzroście ani spadku cen w skali kraju: wnioski ogólne dotyczące trendów będą możliwe dopiero w długofalowym zestawieniu, a na to jeszcze za wcześnie. Nasze cykliczne badanie przykładowego koszyka zakupów w Polsce wykazuje natomiast wyraźne sezonowe i okazyjne wahania cen produktów FMCG. Nadchodzący okres przedświąteczny będzie zapewne bardziej dynamiczny niż stosunkowo stabilne miesiące jesienne, a ceny, jak co roku o tej porze, najprawdopodobniej wzrosną – podsumowuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA. 

 

*Podane wartości są uśrednionymi cenami całego koszyka 40 produktów – najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym miejscu najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich produktów w najniższej cenie w jednym miejscu. Raport został przygotowany przez ekspertów ASM Sales Force Agency, spółki specjalizującej się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu. Zespół ASM SFA przeprowadził badanie w 50 sklepach stacjonarnych (po 5 w 12 największych polskich miastach – Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Porównano ceny 40 popularnych produktów dostępnych w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Kategorię          e-grocery reprezentowały 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl, zaś hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Więcej informacji: https://www.asmsalesforce.pl/