30 października 2019

Wrześniowe badanie cen koszyka zakupowego ASM SFA

Wyniki badań cen w ostatnich trzech miesiącach wykazują dwa wyraźne trendy: zdecydowanie najdroższym kanałem sprzedaży niezmiennie okazuje się online (e-grocery). Poza tym ceny żywności w ostatnich trzech miesiącach spadały – na początku kwartału bardziej odczuwalnie (o 3,72 zł za uśredniony koszyk), zaś w drugiej jego części zdecydowanie łagodniej (o ponad 2 razy mniej, mianowicie 1,6 zł).

Ostatni miesiąc trzeciego kwartału przyniósł nieznaczną obniżkę cen uśrednionego koszyka zakupowego. Za analogiczne zakupy Polacy zapłacili we wrześniu 231,48 zł, czyli o 1,60 zł mniej niż w sierpniu (233,08). Wyniki szczegółowe przyniosły kilka niespodzianek, choć ponownie w czołówce pod względem najwyższych cen uplasowała się sprzedaż e-grocery (reprezentowanej przez 4 kanały sprzedaży online).

Wrześniowy raport cen koszyka zakupowego zamyka trzeci kwartał roku, a tym samym drugi analizowany przez ASM SFA. Porównanie kwartałów wykazuje dwuprocentowy trend zniżkowy cen – średnia wartość koszyka zakupowego w Q2 wynosiła 231,67 zł, a w Q3 226,98.

 

Nasze wrześniowe badanie przykładowego koszyka zakupów w Polsce wskazuje, że produkty FMCG w trzecim kwartale 2019 r. taniały, aczkolwiek tempo spadku cen sukcesywnie malało. Trzeba pamiętać, że ceny żywności na rodzimym rynku są zależne od sezonowości dostępnych lokalnie produktów, co może powodować ich odczuwalne wahania. Podobnie rzecz ma się w przypadku wystąpienia (lub braku) wyjątkowych okresów w roku, jak nadchodzące rozpoczęcie szkoły czy święta. Takie okazje również znacząco wpływają na zmiany cen wybranych produktów. – podsumowuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

Podane wartości są uśrednionymi cenami całego koszyka 40 produktów – najwyższy wynik (a więc najdroższy koszyk) nie oznacza, że wszystkie produkty są w danym miejscu najdroższe. Analogicznie – nie ma możliwości zakupienia wszystkich produktów w najniższej cenie w jednym miejscu.