18 marca 2019

Raport koszyka cenowego

  • Najwyższe ceny artykułów spożywczych czekają na Polaków w internecie. Wybierając sklepy offline można zaoszczędzić nawet do 17 proc. na tych samych produktach.
  • Wybierając produkty w najniższych cenach w poszczególnych sklepach można wydać nawet o   połowę mniej pieniędzy.
  • Dyskonty są aż o 5 proc. tańsze niż placówki należące do sieci sklepów typu cash & carry, dedykowanych MŚP, gastronomii oraz lokalnym sklepom.

Oto wnioski z pierwszej edycji ogólnopolskiego raportu koszyka cenowego. Zawiera porównanie cen produktów na co dzień goszczących w koszykach zakupowych przeciętnego Polaka. Do badania wytypowano 10 najpopularniejszych sieci branży FMCG z kanału tradycyjnego (Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Kaufland, Lidl, Makro, Selgros Cash & Carry, Tesco) oraz jedną sieć reprezentującą kanał e-commerce (Frisco.pl).

Z każdej z sieci wybrano po 5 placówek –- łącznie zbadano 50 punktów sprzedażowych w 12 miastach (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Jelenia Góra, Lublin, Łódź, Katowice, Kraków, Opole, Poznań, Warszawa, Szczecin). Raport analizuje ceny 40 wybranych produktów, skategoryzowanych w 10 kategoriach (chemia domowa i kosmetyki; mięso, wędliny, ryby; mrożonki; nabiał; napoje; produkty tłuszczowe; słodycze; sypkie czyli produkty instant; używki i alkohol oraz dodatki typu ketchup czy majonez). Eksperci i analitycy współpracujący z ASM Group zestawili katalog towarów w taki sposób, aby stanowił on przegląd artykułów codziennego użytku w każdym, przeciętnym gospodarstwie domowym nad Wisłą.

Badanie koszyka cenowego będzie przeprowadzane cyklicznie. Pierwszym miesiącem publikacji jest marzec 2019 r. Comiesięczna analiza wyników ukaże wahania średnich cen kategorii produktowych w skali całego kraju i stanowić będzie bazę do cyklicznej publikacji „Indeksu koszyka produktów spożywczych”.

Raport został przygotowany na zlecenie ASM Sales Force Agency, spółki należącej do ASM Group.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.